Please enable JS
ACCIONA Construction prisbelønnet i Madrid

ACCIONA Construction prisbelønnet i Madrid

06 des 2017

ACCIONA Construction anerkjent av Madrid-avdelingen i den spanske sammenslutningen av sivilingeniører

Les mer
AGJV – tunnelvinner i 2017

AGJV – tunnelvinner i 2017

05 des 2017

Den norske tunnelstatistikken for 2017 ble nylig annonsert på Fjellspreningskonferansen og den viser at AGJV er tunnelvinneren i Norge i år.

Les mer
Stemningsfull feiring av Santa Barbara på Åsland

Stemningsfull feiring av Santa Barbara på Åsland

04 des 2017

Ansatte i Acciona Ghella Joint Venture, byggherre Bane NOR og underleverandører hadde en stemningsfull feiring av Santa Barbara i tunnelen på Åsland 4. desember.

Les mer
Halve tunnelen fullført

Halve tunnelen fullført

02 nov 2017

AGJV har nå nådd en viktig milepæl. Tunnelboremaskinene har fullført 50 prosent av tunnelene, som er en del av Follobaneprosjektet.

Les mer
Sosiale tiltak og samfunnsinformasjon

Sosiale tiltak og samfunnsinformasjon

23 okt 2017

Follobanen er det største infrastrukturprosjektet i Skandinavia, og det er avgjørende å redusere negative ringvirkninger av prosjektet, unngå mulige fremtidige konflikter og forbedre kundetilfredshet og oppfatningen av AGJV i lokalområdet.

Les mer
To tunnelboremaskiner halvveis til Oslo

To tunnelboremaskiner halvveis til Oslo

11 sep 2017

Follobaneprosjektets to første tunnelboremaskiner, Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv, har nå boret seg halvveis til Oslo, det vil si drøyt 4,5 km.

Les mer
25 prosent ferdig på follobanen

25 prosent ferdig på follobanen

19 jun 2017

De fire tunnelboremaskinene på Follobanen har så langt tilsammen boret i overkant av ti km tunnel, det vil si drøyt 25 prosent av den totale lengden.

Les mer
Over 10 prosent ferdigboret

Over 10 prosent ferdigboret

16 feb 2017

De fire tunnelboremaskinene på Follobanen har så langt boret rundt 4,5 km tunnel, noe som er over 10 prosent av tunnellengden.

Les mer
Gir premie til veldedighet

Gir premie til veldedighet

15 des 2016

Arbeidere på betongelementfabrikken ga premien til veldedighet.

Les mer
Feiret Santa Barbara

Feiret Santa Barbara

04 des 2016

Ansatte i Acciona Ghella Joint Venture, Jernbaneverket og underleverandørene feiret Santa Barbara 4. desember.

Les mer
De to sørgående tunnelboremaskinene på Follobaneprosjektet ble døpt av Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tirsdag 15. november.

Full TBM-produksjon på Follobanen

02 des 2016

Denne uken startet Follobanens fjerde og siste tunnelboremaskin sin ferd i retning Ski. Alle maskinene er nå i gang med å bore den nye tunnelen mellom Oslo og Ski.

Les mer
Anleggsområdet sett ovenfra

Anleggsområdet sett ovenfra

30 nov 2016

En ny dronevideo viser det store anleggsområdet med betongelementfabrikk og andre installasjoner, sett ovenfra.

Les mer
Tale på Fjellsprengningsdagen

Tale på Fjellsprengningsdagen

29 nov 2016

"Fjellsprengningsdagen" ble avholdt 24. november og prosjektdirektør Fernando Vara holdt et foredrag om byggingen av det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel.

Les mer
Dåp og oppstart av sørgående tunnelboremaskiner

Dåp og oppstart av sørgående tunnelboremaskiner

15 nov 2016

De to sørgående tunnelboremaskinene på Follobaneprosjektet ble døpt av Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tirsdag 15. november. Samtidig startet den ene av de to maskinene sin ferd mot Ski.

Les mer
AF Gruppen med utvidelse av kontraktsarbeidet på Follobanen

AF Gruppen med utvidelse av kontraktsarbeidet på Follobanen

11 nov 2016

AF Gruppen (AFG) har inngått avtale om å utvide samarbeidet med arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) på Follobanen.

Les mer
«Dronning Ellisiv» starter tunnelboringen

«Dronning Ellisiv» starter tunnelboringen

18 okt 2016

Tunnelboremaskinen «Dronning Ellisiv» har nå startet tunnelboringen mot Oslo.

Les mer
God start for den første tunnelboremaskinen

God start for den første tunnelboremaskinen

04 okt 2016

Den første tunnelboremaskinen på Follobanen er kommet godt i gang med boringen i løpet av de første ukene.

Les mer
Dronninger har startet fjellknusing

Dronninger har startet fjellknusing

04 sep 2016

Statsminister Erna Solberg har døpt Follobanens to første tunnelboremaskiner, dronning Eufemia og dronning Ellisiv. Den første av de fire fjellknuserne er samtidig startet opp av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Les mer
Det nye anleggsområdet

Det nye anleggsområdet

24 aug 2016

Snart begynner boringen av tunnelen på Follobanen. Samtidig med arbeidet under jorden har byggingen av betongelementfabrikken og andre installasjoner pågått og er nå i sluttfasen.

Les mer
Internasjonal interesse for Follobaneprosjektet

Internasjonal interesse for Follobaneprosjektet

04 jul 2016

I løpet av de siste ukene har 54 transportattacheer fra EU, en italiensk statssekretær og både den italienske og spanske ambassadøren i Norge besøkte Follobaneprosjektet og AGJV.

Les mer
Innvielse av det nye besøksrommet

Innvielse av det nye besøksrommet

16 jun 2016

Tirsdag 14. juni ble det nye besøksrommet for Follobanen på Åsland offisielt åpnet.

Les mer
Fjerde og siste Follobane-TBM ferdigprodusert

Fjerde og siste Follobane-TBM ferdigprodusert

08 jun 2016

Fire tunnelboremaskiner skal brukes i utgraving av størstedelen av tunnelen på Follobaneprosjektet. Den fjerde og siste TBMen er nå ferdigprodusert, en viktig milepæl som ble feiret onsdag 8. juni ved fabrikken i Tyskland.

Les mer
Produksjonsstart for betongelementer

Produksjonsstart for betongelementer

01 jun 2016

Et viktig suksesskriterium for byggingen av den nye jernbanetunnelen mellom Oslo og Ski er produksjon av betongelementer til tunnelen. Om lag 140 000 slike betongelementer skal produseres til den 18,5 km lange TBM-bygde hoveddelen av tunnelen. Testproduksjonen av høykvalitetselementer er nå i gang ved fabrikken på Åsland.

Les mer
Tredje TBM ferdigprodusert

Tredje TBM ferdigprodusert

23 mai 2016

Den tredje av Follobanens fire tunnelboremaskiner (TBM) er nå ferdigprodusert. En maskin er fortsatt i produksjon, mens flere deler av de to første TBMene allerede har ankommet byggeplassen i Oslo.

Les mer
Montering av Tunnelboremaskinen

Montering av Tunnelboremaskinen

12 mai 2016

Monteringen av den første TBMen er allerede i gang i den store monteringshallen i fjellet.

Les mer
Den første TBMen er kommet

Den første TBMen er kommet

29 apr 2016

Borhodet til den første tunnelboremaskinen på Follobaneprosjektet har ankommet Norge og byggeplassen på Åsland.

Les mer
Se hele TBM-byggingen

Se hele TBM-byggingen

21 apr 2016
Den første TBMen var ferdig bygget 10 mars, etter flere måneder med bygging på fabrikken i Tyskland. Denne videoen viser byggingen av TBMen i løpet av ett minutt. 
 
Les mer
TBM nr 2 er ferdigprodusert

TBM nr 2 er ferdigprodusert

14 apr 2016

Den andre tunnelboremaskinen til Follobanen er ferdig produsert og ble nylig godkjent. Ytterligere to tunnelboremaskiner produseres fortsatt på fabrikken til Herrenknecht i Schwanau.

Les mer
Norcem med sin største kontrakt noensinne

Norcem med sin største kontrakt noensinne

05 apr 2016

Norcem og det spansk- italienske entreprenørkonsortiet Acciona Ghella JV (AGJV), ansvarlig for TBM kontrakten på Follobaneprosjektet, er enige om sementleveranser. Kontrakten som nylig ble signert på Åsland innebærer leveranse av 280.000 tonn sement over en treårsperiode og er Norcems største enkeltkontrakt noensinne.

Les mer
Ferdigstilt TBM skal bygge hoveddelen av Nordens lengste tunnel

Ferdigstilt TBM skal bygge hoveddelen av Nordens lengste tunnel

10 mar 2016

Den første tunnelboremaskinen, som skal bore ut hoveddelen av tunnelen på Follobanen, er nå ferdigprodusert på fabrikken i Tyskland. Den vil ankomme anleggsområdet i Oslo i mai og er den første av fire maskiner som skal brukes i prosjektet.

Les mer
Fortsetter med rømningstunnel

Fortsetter med rømningstunnel

26 feb 2016

Mesteparten av tunnelsystemet på Åsland er ferdigstilt, men bygging av rømningstunnelen pågår for fullt.

Les mer
Tunnelsprengning ferdig før plan på Åsland

Tunnelsprengning ferdig før plan på Åsland

10 feb 2016

Arbeidet med å sprenge ut og bygge tunnelsystemet for Follobanen 100 meter under bakken ved Grønliåsen ved Åsland, har gått raskere enn planlagt. Mesteparten av sprengningsarbeidet er nå ferdigstilt, tre måneder før opprinnelig plan.

Les mer
På innnsiden av TBMene

På innnsiden av TBMene

22 jan 2016

Tunnelboremaskinene på Follobanen har en lengde på ca 145 m og veier ca 2400 tonn. På innsiden er det en rekke installasjoner.

Les mer
Bygging av TBMene

Bygging av TBMene

08 jan 2016

De to første tunnelboremaskiner blir nå montert i Tyskland av Herrenknecht. Totalt vil AGJV ha fire slike maskiner på Follobaneprosjektet.

Les mer
God fabrikkframdrift

God fabrikkframdrift

16 des 2015

God fremdrift i byggingen av fabrikkbygning og  fabrikkområde på Åsland.

Les mer
Monteringshaller i fjellet

Monteringshaller i fjellet

15 des 2015

I to monteringskamre i fjellet vil TBMene bli satt sammen, og den første vil starte boring i løpet av høsten 2016.

Les mer
Feiret Santa Barbara

Feiret Santa Barbara

04 des 2015

Ansatte i Acciona Ghella Joint Venture, Jernbaneverket og underleverandørene feiret Santa Barbara 4. desember. I tunnelen var det en messe med velsignelse av Santa Barbara-statuene, og senere var det en fest med god mat.

Les mer