Please enable JS

Ferdigstilt TBM skal bygge hoveddelen av Nordens lengste tunnel

10 mar 2016

Den første tunnelboremaskinen, som skal bore ut hoveddelen av tunnelen på Follobanen, er nå ferdigprodusert på fabrikken i Tyskland. Den vil ankomme anleggsområdet i Oslo i mai og er den første av fire maskiner som skal brukes i prosjektet.

Tunnelboremaskinen (TBM) er spesialtilpasset Follobaneprosjektet og ble overlevert fra produsenten Herrenknecht torsdag 10. mars. I september vil den starte arbeidet med å bore og lage TBM-delen av Follobaneprosjektet, som vil bli Nordens lengste jernbanetunnel, når den står klar i 2021. Dette er også historiens største TBM-prosjekt i Norge.

En tunnelboremaskin er en maskin som lager en bestandig og vanntett tunnel i en operasjon. Entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) vil bruke fire slike TBMer for å lage 18,5 km av den 20 km lange tunnelen mellom Oslo og Ski, på oppdrag av Jernbaneverket.

- Vi er svært fornøyde med å presentere den første TBMen som skal brukes i prosjekt. Maskinen har Oslo-blå farge foran og er spesialtilpasset norsk stein og geologi. Samarbeidet mellom Herrenknecht, Jernbaneverket og AGJV har vært veldig bra, noe som har resultert i overlevering av maskinen før planen, med god kvalitet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture.
Bak AGJV står det spanske selskapet Acciona og italienske Ghella, og selskapet ble tildelt entreprisen på 8,7 milliarder kroner av Jernbaneverket våren 2015.

- Etter omfattende vurdering bestemte Jernbaneverket allerede i slutten av 2012, hvilken metode som skal brukes for å drive Follobaneprosjektets lange tunnel. TBM ble ansett å være den beste løsningen av hensyn til miljø og fordi det fantes et stort anleggsområde til hele TBM-prosjektet. I dag har vi nådd en historisk milepel og vi er imponert over TBM-produksjonen. Denne TBMen er ferdigprodusert under ett år etter at kontrakten ble signert. Vi ser nå frem til videre samarbeid, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder TBM, Jernbaneverket/Follobaneprosjektet.

Starter i september
Den nå ferdigstilte TBMen vil ankomme anleggsområdet i deler i mai, og bli montert igjen inne i fjellet ved anleggsområdet. Etter planen skal den starte boring mot Oslo i september 2016.

Tunnelboremaskinen borer ut fjell og stein ved hjelp kuttere på forsiden av maskinen. Samtidig monterer den betongelementer og frakter ut de utgravde steinmassene via et transportbånd.

- Vi er stolte over å være en bidragsyter i dette høyt profilerte prosjektet. Med våre høyteknologiske tunnelboremaskiner og gode service, vil vi bidra på alle måter for å sikre at Nordens lengste jernbanetunnel leveres med den høyeste mulig globale standard, sier Dr.-Ing. E. h. Martin Herrenknecht.

Tvillingtunnelen, som blir laget med TBM, vil bli 8,75m i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 km. De fire TBMene vil være 150 m lange og veie 2400 tonn.

Ny fase
TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBMene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.

- Vi har nå sluttført første fase med utsprengning av tunneler på Åsland før planen. Nå forbereder vi en ny og spennende fase, bygging av tunnelen med TBM, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for AGJV.

--

Fakta om tunnelboremaskinene på Follobanen:

Lengde på TBM 150 m
Vekt 2400 tonn
Installert kraft 6200 kW
Kuttere 71
Diameter tunnel / TBM 8.75 / 9.96 m
Gjennomsnittlig borehastighet 12-15 m/dag