Please enable JS

Fjerde og siste Follobane-TBM ferdigprodusert

08 jun 2016

Fire tunnelboremaskiner skal brukes i utgraving av størstedelen av tunnelen på Follobaneprosjektet. Den fjerde og siste TBMen er nå ferdigprodusert, en viktig milepæl som ble feiret onsdag 8. juni ved fabrikken i Tyskland.

Follobaneprosjektet er det desidert største norske TBM-prosjektet og den ferdige tunnelen blir den lengste jernbanetunnel i Norden, med sine 20 km. Fire TBMer vil bore ut den 18,5 km lange hoveddelen av tunnelen. Hele det nye dobbeltsporet mellom Oslo og kollektivknutepunktet Ski blir 22 km langt.

- Ferdigstillelsen av de fire "norske" tunnelboremaskiner er en stor milepæl for Follobaneprosjektet. Vi er imponert over at Acciona Ghella og Herrenknecht har produsert de fire maskinene med svært høy kvalitet på såpass kort tid. Kvaliteten på tunnelboremaskinene er en avgjørende suksessfaktor for dette prosjektet. Samarbeidet om produksjonen har vært utmerket, sier Erik Smith, prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Jernbaneverket.

- Med ferdigstillelsen av den fjerde og siste TBMen, starter vi en ny fase av prosjektet. Fra nå av vil vårt hovedfokus være å montere TBMene, gjøre dem operative og starte tunnelboringen. Så langt ligger vi foran fremdriftsplanen, og vi er inne i en utfordrende og kompleks del av dette fantastiske prosjektet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture (AGJV).

Onsdag 8. juni deltok nøkkelpersoner fra Jernbaneverket, Acciona og Ghella, og TBM-produsenten Herrenknecht i en markering av ferdigstillelse av den fjerde og siste tunnelboremaskinen.

- Follobanen er en av de mest krevende og banebrytende infrastrukturprosjekter innen utarbeidelse av tunnel i hardt fjell. Vi vil mobilisere vår aller beste tunnelteknologi og service for å sikre at Acciona Ghella Joint Venture og Jernbaneverket kan regne med Herrenknecht som en pålitelig partner hele tiden under hele dette spennende prosjektet, sier Dr.-Ing. E.h. Martin Herrenknecht fra TBM-leverandøren Herrenknecht.

Denne fjerde maskinen som skal gå i retning Ski, har rød norsk «flagg»-farge med blå kuttere. Også to av de andre maskinene har norske flaggfarger, mens den første maskinen som skal gå i retning Oslo, har Oslo-blå farge, for å hedre hovedstaden.

Alle fire maskinene er spesielt utformet for å håndtere det harde norske fjellet med granittisk gneis og er produsert ved den tyske TBM-produsenten Herrenknecht. Dette er en av de største ordrene til de tyske selskapet noensinne. 

Montering i fjellet

- Montering av den første TBMen pågår allerede med god fremdrift i den store monteringshallen på anleggsområdet. Flere deler fra TBM nummer to har også ankommet, og leveranser av alle maskinene vil pågå fortløpende de neste månedene, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for AGJV.

I september 2016 er det planlagt at den første TBMen starter å bore mot Oslo, og de tre andre vil starte opp i løpet av høsten. Fra anleggsplassen på Åsland skal to maskiner bore nordover mot Oslo og to vil bore sørover mot Ski.

FAT 4 004
Gerhard Wehrmeyer, Division Manager, Herrenknect, Anne Kathrine Kalager, prosjektleder TBM, Jernbaneverket/Follobaneprosjektet og Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture.


Fakta om Follobane-TBMene:

  • Fire tilsvarende maskiner vil grave 18,5 km av den 20 km tunnel mellom Oslo og Ski
  • TBMene lager en komplett og vanntett tunnel i en prosess
  • Lengde på TBM: 150 m
  • Vekt: 2400 tonn
  • Diameter tunnel / TBM: 8.75 / 9.96 m
  • Antall kuttere: 71
  • Gjennomsnittlig utgravingshastighet: 12-15 m / dag
  • Installert effekt: 6200 kW

Kontaktpersoner:

Kathrine Kjelland, kommunikasjonssjef Follobaneprosjektet, Jernbaneverket, tlf 913 98 178, e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Line Fredriksen, Community and Stakeholder Manager AGJV, tlf 913 62 254, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.