Acciona Ghella Joint Venture bruker innovative løsninger og internasjonal erfaring for å bygge hoveddelen av jernbanetunnelen på Follobanen. I dette prosjektet er de fire tunnelboremaskinene (TBMene) sentrale.
En TBM er en maskin som borer ut en tunnel, monterer betongelementer og samtidig frakter bort de utgravde steinmassene via et transportbånd. Dette skaper en bestandig og vanntett tunnel i en prosess. Fire slike maskiner vil bore ut de to tunnelløpene mellom Oslo og Ski.
To av maskinene borer nordover mot Oslo, og to borer sørover mot Ski, med startpunkt på Åsland. Jernbanetunnelen blir 8,75 meter i diameter (borehullet blir 9,96 m) og rundt 18,5 km lang.
Tunnelboremaskinen borer ut fjell og stein ved hjelp kuttere på forsiden av maskinen. Rotasjon av borhodet og trykket fra TBMen sørger for å bore ut fjellet. Den utgravde massen glir ned på innsiden av borhodet og fraktes ut på et transportbånd.
For å komme seg fremover benytter maskinen et gripesystem som presser mot sideveggene i tunnelen. Double Shield TBM, som brukes på Follobanen, gjør det mulig å bore gjennom vanskelige grunnforhold.
Den bakre delen av maskinen monterer prefabrikerte betongelementer som settes sammen, boltes fast i en ring og danner en vanntett tunnel. Til en tunnelring går det syv betongelementer.
På anleggsområdet har AGJV bygget en betongelementfabrikk som kontinuerlig skal forsyne tunnelboremaskinene med elementer til tunnelen. Fabrikken består av tre forskjellige produksjonslinjer, som skal produsere betongelementer for det som vil bli Nordens lengste jernbanetunnel.
Totalt vil det produseres nesten 20 000 komplette ringer, eller 140 000 betongelementer.
Fire tunnelboremaskiner (TBM) vil bli brukt i utgravingen av hoveddelen av tunnelen på Follobanen.